.:::گروه مبشران ظهور منجی:::.

.:::گروه مبشران ظهور منجی:::.
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

- اثبات مقام نبوت از برای علی (ع) به حدیث منزلت

اولا دلیل بر اینکه علی (ع) واجد مقام نبوت بوده حدیث شریف منزلت است ، که خاتم الانبیا (ص) در دفعات متعدده و محافل مختلف به امیر المومنین علی (ع) فرمود : « اما ترضی ان تکون منی بمنزله هرون من موسی الا انه لا نبی بعدی » و گاهی به امت فرمود : « علی منی بمنزله هرون من موسی الخ »

اسناد :

1 -  مسلم در ص 236 و 237 جلد دوم صحیح خود چاپ مصر سال 1290 و در کتاب فضل الصحابه باب فضایل علی (ع)

2 -  امام احمد حنبل در ص 98 ، 118 و 119 جلد اول مسند در وجه تسمیه حسنین و در ص 31 حاشیه جز پنجم همان کتاب

3 - جلال الدین سیوطی در ص 65 تاریخ الخلفا

4 - امام فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب

5 - علی ابن حسین مسعودی در ص 42 جلد دوم مروج الذهب

6- شیخ سلمان بلخی حنفی در باب 9 و 17 ینابع الموده و مخصوصا در باب 6 هیجده خبر از بخاری و مسلم و احمد و ترمذی ابن ماجه و ابن مغازلی و خوارزمی نقل نموده است

7- مولی علی متقی در 152 و 153 جلد ششم کنز العمال

8- و ...

- تقاضای پیامبر از خداوند متعال برای انتخاب علی به عنوان وزیر خود

روزی در مسجد سائلی برخاست ، کسی به او چیزی نداد ، علی (ع) که در رکوع نماز بود با دست اشاره به انگشت خود نمود ، سائل انگشتر را از انگشت او بیرون آورد ، پیغمبر دید آن قضیه را پس سر مبارک به سمت آسمان بلند نمود عرض کرد : « پروردگارا برادرم موسی از تو سوال نمود و گفت : خدایا گشاده گردان سینه ام را و آسان کن برای من امر و کار من را در تبلیغ رسالت تا آنجا که گفت : شریک ساز برادرم هارون را در کار من پس نازل نمود بر آن حضرت آیه ای را که به موسی فرمود ما تقاضای تو را پذیرفتیم و به  همدستی و وزارت برادرت هارون بازویت را بسیار قوی می گردانیم و به شما در عالم قدرت و حکومت می دهیم که هرگز به شما دست نیابند.»

آنگاه عرض کرد : « پروردگارا من محمد برگزیده و پیغمبر تو هستیم پس گشاده گردان سینه من را و آسان کن برای من امر مرا و قرار بده برای من وزیری از اهل من که آن علی باشد قوی گردان به وجود او پشت مرا »

ابوذر گوید به خدا قسم هنوز دعای پیغمبر تمام نشده بود که جبرئیل نازی شد و آیه : انما ولیکم الله و رسوله ... را بر آن حضرت قرائت نمود

 

اسناد :

 

 

محمد ابن طلحه شافعی در ص 19 مطالب السئول با شرح مفصلی اشاره به این معنی می نماید.

 

 

حافظ ابونعیم در کتاب منقبه المطهرین ، علی جعفری در کنز البراهین وامام احمد بن حنبل در مسند و سید شهاب الدین در توضیح الدلایل و جلال الدین سیوطی در درالمنثور و ...

 

علی (ع) در جمیع صفات شریک و مماثل پیغمبر (ص) بود

 

امام ثعلبی در تفسیر و عالم افاضل سید شهاب الدین که فحول علما شما می باشد در کتاب توضیح الدلائل علی ترجیح الفضائل مشروحا به این معنی اشاره نموده و مس گوید : « پوشیده و پنهان نمی باشد آنکه مولای ما امیرالمونین  شباهت دارد به حضرت رسول اکرم (ص) در بیشتر از خصال رضیه و افعال زکیه از عادات و عبادات و احوال علیه آن حضرت به صحت پیوسته این معنی به اخبار صحیحه و آثار صریحه که احتیاجی به دلیل و برهان خارجی ندارد و محتاج به توضیح و حجت و بیان نمی باشد بعض از علما بعضی از آن خصال حمیده علی (ع) نظیر پیغمبر خاتم (ص) است.»

 

 

از جمله آنکه در اصل نظیر یکدیگرند « علی نظیر پیغمبر است به دلیل آیه تطهیر که درباره اهل بیت (علیهم السلام) نازل گردید است.»  

 

« انما یرسد الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

 

 

و نظیر آن حضرت در آیه « انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا  الذین یقیمون الصلاه و یوتئن الزکوه و هم رکعون » از حیث ولایت برامت.

 

 

و نظیر آن حضرت است در ادا رسالت و تبلیغ دین به دلیل موضوع برائت و نزول بر خاتم النبیا (ص) که آن حضرت آیات سوره برائت را به ابی بکر داد تا ببرد در موسم حج حج بر اهل مکه قرائت نماید که جبرئیل نازل گردید و عرض کرد ای پیامبر ادا رسالت نمی تواند بنماید مگر خودت یا کسی که از تو باشد پس آن حضرت آیات را به امر خدا به علی (ع) داد .

 

 

و نظیر آن حضرت است در مولای امت بودن بدلیل فرموده پیامبر (ص) که در غدیر خم عرض کرد هر که من مولای اویم پس از من علی مولای اوست .

 

 

و نظیر آن حضرت است در اتحاد نفسانی که علی (ع) قائم مقام نفس رسول الله می باشد چنانچه خداوند در آیه مباهله علی را به منزله نفس آن حضرت قرار داد و...

 

 

-احادیث مصرحه به خلافت علی (,ع)

 

 

1- امام احمد حنبل در مسند و میر سید علی همدانی شافعی در آخر چهارم از مودهالقربی نقل می کنند که رسول الله (ص) به امام علی فرمود «یا علی تو ذمه مرا بری می نمائی و تو خلیفه منی بر امت من »

 

 

2- امام احمد ئر مسند به طرق متعدده و الفاظ متفاوه و ابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب و ثعالبی در تفسیر خود نیز عرض می نماید

 

 

3- ابوالقاسم حسین ابن محمد ( راغب اصفهانی ) در 213 جلد دوم محاضرات الادبا و محاورات العشرا  البلغا از انس ابن مالک نقل می کند

 

 

4- میر سید علی همدانی شافعی در اوایل مودت ششم از موده القربی از خلیفه ثانی نقل می کند

 

 

5- محمد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب از ابوذر غفاری نقل می کند

 

 

6- بیهقی و خطیب خوارزمی و ابن مغازلی شافعی در مناقب خودشان نقل می کنند

 

 

و...

 

 

-علی از حق و قرآن جدا نمشود

 

 

شیخ السلام حموینی در باب 37 فرائد و خوارزمی در مناقب و طبرانی در اوسط و گنجی شافعی در کفایت الطالب و ابن قتیبه در ص 68 جلد اول امامه و السیاسیه و امام احمد حنبل در مسند و سلمان بلخی در ینابیع الموده و ابویعلی در مسند و متقی هندی در ص157 جلد ششم کنزالعمال و سعید بن منصور در سنن و خطیب بغداد در ص 321 جلد 14 تاریخ خود و حافظ ابن مردودیه در مناقب و سمعانی در فضایل الصحابه و امام فخر رازی در ص 111 جلد اول تفسیر و... نقل می کنند که رسول خدا فرمود : « علی مع الحق و الحق مع علی یدور معه کیف دار »

 

 

حاکم نیشابوری در ص 124 جلد سوم مستدرک و امام احمد حنبل در مسند و طبرانی در اوسط وابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب و متقی هندی در ص 153 جلد ششم کنز العمال و شیخ السلام حموینی در فرائد و ابن حجر مکی در ص 74 و 75 صواعق و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع الموده و جلال الدین سیوطی در ص 116 تاریخ الخلفا و... می گویند که پیامبر (ص) فرمود : « علی مع القرآن و القرآن مع علی لن یفترقا حتی یراد علی الحوض – علی منی و انا من علی من سبه فقد سبنی و من سبنی فقد سب الله »

 

 

- 300 ایه در شان علی (ع)

 

 

امام ثعلبی و جلال الدین سیوطی و طبری و امام فخر رازی و اکابر علمایی مانند ابن کثیر و مسلم و حاکم و ترمذی و نسائی و ابن ماجه و ابی داود و احمد بن حنبل و طبرانی و محمد ابن یوسف گنجی شافعی در باب 62 مسندا از ابن عباس و محدث شام در تاریخ کبیر خود و دیگران نقل می کنند که 300 آیه در شان امام علی (ع) نازل گشته است.

 

 

-علی اولین مومن به رسول الله (ص)

 

 

بخاری و مسلم در صحیحین و امام احمد حنبل در مسند و ابن عبدالبر در ص32 جلد سوم استیعاب و امام عبدالحمن نسائی در خصائص العلوی و سبط ابن جوزی در ص 63 تزکره و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 12 ینابیع الموده از ترمذی و مسلم و محمد بن طلحه شافعی فصل اول مطالب السئول و ابن ابی الحدید در ص 258 جلد سوم شرح نهج البلاغه و ترمذی در ص 214 جلد دوم جامع و حموینی در فرائد و میر سید علی همدانی در موده القربی حتی ابن حجر متعصب در صواعق و دیگران نقل می کنند « پیغمبر روز دوشنبه مبعوث شد و روز سه شنبه علی با او نماز گزارد»

 

 

علی افضل از جمیع صحابه و امت

 

 

میر سید علی همدانی عارف فقیه شافعی در کتاب موده القربی در مودت هفتم از ابن عباس نقل میکند که رسول اکرم (ص) فرمود « افضل و برترین مردم عالم در این زمان علی است »

 

 

ابن مغازلی در فضائل و امام احمد بن حنبل در مسند و خطیب خارزمی در مناقب و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع از پیغمبر (ص) نقل نموده اند «

 

 

گر ایمان علی را با ایمان امت من بسنجید امان علی بر ایمان امت من تا روز قیامت بریر خواهد بود»

 

 

میر سید علی همدانی در موده هفتم از موده القربی و خطیب خوارزمی در مناقب و امام ثعلبی در تفسیر نقل نموده اند از خلیفه ثانی که گفت شهادت می دهم که رسول خدا فرمود: « اگر هفت آسمان و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان علی را در کفه دیگر هر آینه ایمان علی بر همه رجحان و سنگینی پیدا می کند»

 

 

 نزول آیه ولایت در شان امیر المومنین علی (ع)

 

 

« انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه و هم راکعون»

 

 

1- امام فخر رازی در ص 431 جلد سیم بفسیر کبیر 2- امام ابواسحق ثعلبی در تفسیر کشف البیان 3- زمخشری در ص 422 جلد اول کشاف 4- طبری در ص 186 جلد ششم تفسیر 5- ابن هوازن نیشابوری در تفسیر 6- ابن سعدون قرطبی در ص 221 جلد ششم تفسیر 7- فاضل نیشابوری ص 461 جلد اول غرائب القرآن 8- جلال الدین سیوطی در 293 جلد دوم درالنثور 9- آلوسی در ص 329 جلد دوم تفسیر 10- محمد بن طلحه شافعی در ص 31 مطالب السئول و...

 

 

حضرت رسول (ص) و علی (ع) صادقین قرآن

 

 

امام ثعلبی و جلال الدین سیوطی در تفسیر و حافظ ابو نعیم در ما نزل من القرآن فی علی و خطیب خوارزمی در مناقب و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 39 ینابیع الموده از خوارزمی و گنجی شافعی در باب 62 کفایت الطالب مسندا و نیز از تاریخ محدث شام همگی نقل نمده اند که مراد از صادقین در قرآن ( آیه 119 سوره توبه) حضرت محمد (ص) و علی (ع) هستند و در بعضی روایات مراد پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) هستند.

 

 

حدیث غدیر خم

 

 

در آخرین حج ، پیامبر در راه برگشت تمام حجاج را در محلی به نام غدیر خم جمع کرد و روی منبری که تهیه شده بود رفت و خطبه ای طولانی ایراد کرد که غالب این خطبه بیان مدایح و فضایل علی بود و امت را با مقام ایشان آشنا کرد سپس دست حضرت علی را گرفت و فرمود : « ای جماعت مردم آیا من ولی به تصرف از شما در نفس های شما نیستم عرض کردند چرا فرمود هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست»

 

 

1- امام فخر رازی در تفسیر کبیر مفاتیح الغیب 2- جلال الدین سیوطی در تفسیر درالمنثور 3- طبری در تفسیر کبیر 4- بخاری در ص 375 ج 1 تاریخ 5- مسلم بن حجاج نیشابوری در ص 325 ج 2 صحیح 6- ترمذی در سنن 7- طلحه شافعی در ص16 مطالب السئول 8- مغازلی در مناقب 9- سلیمان بلخی در باب 4 ینابیع الموده 10- احمد حنبل در ص 281 و 371 ج 4 مسند و...

 

 

انشاالله ادامه دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, ] [ 21:0 ] [ سرباز منتظر ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

بسم رب المهدی آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد شاید دعای مادرت زهرا بگیرد آقا بیا تا با ظهور چشمهایت این چشمهای ما کمی تقوا بگیرد آقا بیا تا این شکسته کشتی ما آرام راه ساحل دریا بگیرد آقا بیا ، تا کی دو چشم انتظارم شبهای جمعه تا سحر احیا بگیرد پایین بیا ، خورشید پشت ابر غیبت تا قبل از آن که کار ما بالا بگیرد آقا خلاصه یک نفر باید بیاید تا انتقام دست زهرا را بگیرد
امکانات وب

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 268
بازدید ماه : 356
بازدید کل : 3930
تعداد مطالب : 71
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تماس با مدیر



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه